Ir al contenido principal

Les propietats textuals, teoria i exercicis

Les propietats textuals, teoria i exercicis

PER EXEMPLE, EN LES ACTIVITATS D'EXPRESSIÓ ESCRITA ES VALOREN AQUESTS ASPECTES:

  • ADEQUACIÓ:
    • Registre adequat (grau de formalitat, tractament, context...)
    • El lèxic és ric i adequat al tema
    • Demostra un estil personal
    • El text té la llargada demanada o adequada.
    • El text conté els elements bàsics de la tipologia textual demanada
    • El text presenta les característiques bàsiques de la tipologia textual demanada.
  • COHERÈNCIA:
    • La informació es presenta de manera clara i entenedora.
    • La informació que aporta és concreta, rellevant i coherent
    • No hi falta ni hi sobra informació
    • Respecta l'ordre lògic (segons la tipologia textual demanada) i el text progressa de forma adequada
    • Totes les idees estan exposades de manera completa
    • No repeteix idees
  • COHESIÓ:
    • Fa un ús correcte dels connectors, especificadors i preposicions
    • Empra de manera correcta els signes de puntuació: majúscula inicial, punts finals, comes, punts, punts i comes, punts suspensius...
    • Fa un ús correcte dels paràgrafs
  • CORRECCIÓ
    • Usa un lèxic genuí (tenir que, algo, pues...) i precís
    • Aspectes ortogràfics correctes: vocalisme, consonantisme, accentuació i dièresi, apostrofació, contraccions, ús del guionet ...















ADEQUACIÓ (tema1)

  • Definició: propietat que permet relacionar el text amb el context. Per això es tenen en compte els FACTORS i la INTENCIÓ:
  • FACTORS----→ són CAMP, MODE I TENOR o, dit de manera més senzilla, TEMA, CANAL I PREPARACIÓ I GRAU DE FORMALITAT  i conformen l'ÀMBIT D'ÚS i determinen el REGISTRE

    • CAMP (tema) pot ser general (quotidià, normal...) o especialitzat (d'un tema específic per exemple física quàntica)

    • MODE--→ canal (oral o escrit) i preparació (espontani o planificat)

    • TO-→ relació entre emissor i receptor → grau de formalitat (formal/ informal) 
                                        


  La combinació de tema, canal, preparació i grau de formalitat determina:


    • ÀMBIT D'ÚS: acadèmic, administratiu, periodístic, literari, publicitari, privat...


    • REGISTRE: culte, estàndard, col·loquial i vulgar 




      EXERCICIS ORALS: 4 i 10 p. 19




  • INTENCIÓ →o finalitat (TENOR) del text:--→ què es pretén amb el text?

    • S'emprarà una FUNCIÓ DEL LLENGUATGE:
      • referencial→ predomina el context-> intercanvi d'informació
      • expressiva→ predomina l'emissor→ expressió d'emocions (sobretot converses)
      • conativa/exhortativa→ es crida l'atenció al receptor→ ordres, suggeriments
      • fàtica→ intenta mantenir el canal→ es manté la conversa, el lligam
      • poètica→ es recrea en la forma d'expressar el missatge → finalitat estètica (literatura)
      • metalingüística→ usa el llenguatge per parlar del codi→ parla de la lengua mateixa (diccionaris, gramàtiques)

    • que determinarà quin TIPUS DE TEXT:
      • narratiu
      • descriptiu
      • argumentatiu
      • expositiu o explicatiu
      • instructiu
      • conversacional
      • predictiu
      • retòric


REPÀS: ----->

L'ADEQUACIÓ és la propietat en què es relaciona eltext amb el context
El text serà adequat o no segons 
el TEMA
el CANAL
el GRAU DE FORMALITAT 
i la INTENCIÓ COMUNICATIVA. 
Tots aquests factors determinaran 
l'ÀMBIT D'ÚS
el REGISTRE
la FUNCIÓ DEL LLENGUATGE 
i la TIPOLOGIA TEXTUAL. 




ACTIVITAT. COMPLETA:


EXEMPLE DE TEXT
TIPOLOGIA TEXTUAL
ÀMBIT D'ÚS
REGISTRE EMPRAT
poema
Retòric
literari
culte
Article d'opinió
argumentatiu
períodistic
ESTÀNDARD
novel·la
narratiu
literari
culte litarari
diccionari
expositiu
acàdemic
estandard
Predicció meteorològica
predictiu
períodistic
ESTÀNDARD
Llibre de text
expositiu
ACADÈMIC
ESTÀNDARD/CULTE
Conversa telefònica
conversacional
PRIVAT
COL·LOQUIAL O VULGAR
Recepta de cuina
instructiu
PRIVAT

ESTÀNDARD
horòscops
predictiu
PERIODÍSTIC                          

ESTÀNDARD
Eslògan publicitari
retòric
PUBLICITARI

ESTÀNDARD
notícia
narratiu
PERIODÍSTIC

ESTÀNDARD
conferència
expositiu
ACADÈMIC

ESTÀNDARD
Debat televisiu
conversacional i argumentatiu

PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD-COL·LOQUIAL-VULGAR (depèn)



examen
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD

Solució activitat anterior:
SOLUCIÓ

Classifica:
TEXT
TIPOLOGIA TEXTUAL
ÀMBIT D'ÚS
REGISTRE EMPRAT
poema
Retòric
literari
culte
Article d'opinió
ARGUMENTATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
novel·la
NARRATIU
LITERARI
CULTE LITERARI
diccionari
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD
Predicció meteorològica
PREDICTIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
Llibre de text
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD/CULTE
Conversa telefònica
CONVERSACIONAL
PRIVAT
COL·LOQUIAL O VULGAR
recepta
INSTRUCTIU
PRIVAT
ESTÀNDARD
horòscops
PREDICTIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
Eslògan publicitari
RETÒRIC
PUBLICITARI
ESTÀNDARD
notícia
NARRATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
conferència
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD
Debat televisiu
CONVERSACIONAL I ARGUMENTATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD-COL·LOQUIAL-VULGAR (depèn)

Comentarios

Entradas populares de este blog

Prova sobre puntuació i neologismes

Prova sobre puntuació i neologismes 1. Posa les comes on calgui als textos següents. 1. En Jaume es va menjar un croissant, dues ensaïmades i vuit iogurts. 2. És una noia optimista ,coratjosa ,emprenedora… 3. Té una casa força ,gran ,bellament decorada i extraordinàriament confortable. 4. Tot va anar molt ràpid: baixà les escales ,es precipità al carrer, pujà al cotxe,pitjà l’accelerador i es va quedar on era. 5. Tot li era igual: que vingués tothom, algú, ningú… 6. En Bernat té el do de la presència: el trobareu aquí ,allà ,a dalt ,a baix, arreu… 7. Vam acudir a la cita la Clara ,el seu germà i jo. 8. Té una mirada astuta, plena de picardia i amb un punt de dolenteria. 2. Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents.  1. Demà comencen les rebaixes .Podem anar-hi amb la teva mare. 2. Els dijous anem a ballar sardanes. Sempre hi anem amb la colla. 3. No vindré a dinar.Al microones trobaràs espaguetis. 4. Us ha telefonat el Mi...

Sinònims i antònims

Sinònims i antònims Lèxic - Els sinònims i els antònims 1. Busca un sinònim de les paraules en negreta d‟aquest text: Història del creixement econòmic a Mallorca 1700-2000, llibre de Carles Manera, ha estat  guardonat ( guanyat)amb el IX Premi Catalunya d’Economia, que  atorga (dona) la Societat Catalana d’Economia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, amb el suport de Caixa Catalunya. L’estudi trenca amb l ’escassa (poca) investigació sobre la història de la realitat econòmica de Mallorca i  esvaeix (lleva) la típica visió de l’illa com a paradís turístic. En l’obra es pot veure l’evolució econòmica de l’illa balear durant tres segles, des de les  dificultats(complicitats) en temps de l’absolutisme de Felip V i la pèrdua de poder del nobles amb el creixement del pes dels comerciants, fins a l’ època (decada)de la industrialització, en què s’ observa (veu) el dinamisme que ha caracteritzat sempre Mallorca. Dossier Econòmic de Catalunya, 10/10/0...

Cada noche es más larga

Cada noche es más larga Cada noche es más larga  14 il·lustraciones que ensenyan los miedos y las luchas que sufren los que padecen ansiedad y depresión.   Sow Ay "Hace unos meses empezé a dibujar mis pensamientos, que son los de una persona que sufre ansiedad, los ataques de pánico y la depresión. Hice estos dibujos porque no soy nada bueno explicando lo que pasa en mi cabeza, y de este modo me resulta más fácil." Asi lo explica  Sow Ay , que ilustra los miedos y las luchas de su dia a dia. ACTIVIDADES:        1. Busca información sobre lo que es la ansiedad y la depresión. Busca imágenes            representativas. ¿Qué es la ansiedad? Todos hemos sentido ansiedad o preocupación de vez en cuando, especialmente cuando una persona tiene que enfrentar situaciones que pueden resultar estresantes como hablar en público o ir a una entrevista de trabajo. Est...