Ir al contenido principal

Les propietats textuals, teoria i exercicis

Les propietats textuals, teoria i exercicis

PER EXEMPLE, EN LES ACTIVITATS D'EXPRESSIÓ ESCRITA ES VALOREN AQUESTS ASPECTES:

  • ADEQUACIÓ:
    • Registre adequat (grau de formalitat, tractament, context...)
    • El lèxic és ric i adequat al tema
    • Demostra un estil personal
    • El text té la llargada demanada o adequada.
    • El text conté els elements bàsics de la tipologia textual demanada
    • El text presenta les característiques bàsiques de la tipologia textual demanada.
  • COHERÈNCIA:
    • La informació es presenta de manera clara i entenedora.
    • La informació que aporta és concreta, rellevant i coherent
    • No hi falta ni hi sobra informació
    • Respecta l'ordre lògic (segons la tipologia textual demanada) i el text progressa de forma adequada
    • Totes les idees estan exposades de manera completa
    • No repeteix idees
  • COHESIÓ:
    • Fa un ús correcte dels connectors, especificadors i preposicions
    • Empra de manera correcta els signes de puntuació: majúscula inicial, punts finals, comes, punts, punts i comes, punts suspensius...
    • Fa un ús correcte dels paràgrafs
  • CORRECCIÓ
    • Usa un lèxic genuí (tenir que, algo, pues...) i precís
    • Aspectes ortogràfics correctes: vocalisme, consonantisme, accentuació i dièresi, apostrofació, contraccions, ús del guionet ...















ADEQUACIÓ (tema1)

  • Definició: propietat que permet relacionar el text amb el context. Per això es tenen en compte els FACTORS i la INTENCIÓ:
  • FACTORS----→ són CAMP, MODE I TENOR o, dit de manera més senzilla, TEMA, CANAL I PREPARACIÓ I GRAU DE FORMALITAT  i conformen l'ÀMBIT D'ÚS i determinen el REGISTRE

    • CAMP (tema) pot ser general (quotidià, normal...) o especialitzat (d'un tema específic per exemple física quàntica)

    • MODE--→ canal (oral o escrit) i preparació (espontani o planificat)

    • TO-→ relació entre emissor i receptor → grau de formalitat (formal/ informal) 
                                        


  La combinació de tema, canal, preparació i grau de formalitat determina:


    • ÀMBIT D'ÚS: acadèmic, administratiu, periodístic, literari, publicitari, privat...


    • REGISTRE: culte, estàndard, col·loquial i vulgar 




      EXERCICIS ORALS: 4 i 10 p. 19




  • INTENCIÓ →o finalitat (TENOR) del text:--→ què es pretén amb el text?

    • S'emprarà una FUNCIÓ DEL LLENGUATGE:
      • referencial→ predomina el context-> intercanvi d'informació
      • expressiva→ predomina l'emissor→ expressió d'emocions (sobretot converses)
      • conativa/exhortativa→ es crida l'atenció al receptor→ ordres, suggeriments
      • fàtica→ intenta mantenir el canal→ es manté la conversa, el lligam
      • poètica→ es recrea en la forma d'expressar el missatge → finalitat estètica (literatura)
      • metalingüística→ usa el llenguatge per parlar del codi→ parla de la lengua mateixa (diccionaris, gramàtiques)

    • que determinarà quin TIPUS DE TEXT:
      • narratiu
      • descriptiu
      • argumentatiu
      • expositiu o explicatiu
      • instructiu
      • conversacional
      • predictiu
      • retòric


REPÀS: ----->

L'ADEQUACIÓ és la propietat en què es relaciona eltext amb el context
El text serà adequat o no segons 
el TEMA
el CANAL
el GRAU DE FORMALITAT 
i la INTENCIÓ COMUNICATIVA. 
Tots aquests factors determinaran 
l'ÀMBIT D'ÚS
el REGISTRE
la FUNCIÓ DEL LLENGUATGE 
i la TIPOLOGIA TEXTUAL. 




ACTIVITAT. COMPLETA:


EXEMPLE DE TEXT
TIPOLOGIA TEXTUAL
ÀMBIT D'ÚS
REGISTRE EMPRAT
poema
Retòric
literari
culte
Article d'opinió
argumentatiu
períodistic
ESTÀNDARD
novel·la
narratiu
literari
culte litarari
diccionari
expositiu
acàdemic
estandard
Predicció meteorològica
predictiu
períodistic
ESTÀNDARD
Llibre de text
expositiu
ACADÈMIC
ESTÀNDARD/CULTE
Conversa telefònica
conversacional
PRIVAT
COL·LOQUIAL O VULGAR
Recepta de cuina
instructiu
PRIVAT

ESTÀNDARD
horòscops
predictiu
PERIODÍSTIC                          

ESTÀNDARD
Eslògan publicitari
retòric
PUBLICITARI

ESTÀNDARD
notícia
narratiu
PERIODÍSTIC

ESTÀNDARD
conferència
expositiu
ACADÈMIC

ESTÀNDARD
Debat televisiu
conversacional i argumentatiu

PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD-COL·LOQUIAL-VULGAR (depèn)



examen
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD

Solució activitat anterior:
SOLUCIÓ

Classifica:
TEXT
TIPOLOGIA TEXTUAL
ÀMBIT D'ÚS
REGISTRE EMPRAT
poema
Retòric
literari
culte
Article d'opinió
ARGUMENTATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
novel·la
NARRATIU
LITERARI
CULTE LITERARI
diccionari
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD
Predicció meteorològica
PREDICTIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
Llibre de text
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD/CULTE
Conversa telefònica
CONVERSACIONAL
PRIVAT
COL·LOQUIAL O VULGAR
recepta
INSTRUCTIU
PRIVAT
ESTÀNDARD
horòscops
PREDICTIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
Eslògan publicitari
RETÒRIC
PUBLICITARI
ESTÀNDARD
notícia
NARRATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD
conferència
EXPOSITIU
ACADÈMIC
ESTÀNDARD
Debat televisiu
CONVERSACIONAL I ARGUMENTATIU
PERIODÍSTIC
ESTÀNDARD-COL·LOQUIAL-VULGAR (depèn)

Comentarios

Entradas populares de este blog

Els enyors

Els enyors 1. Avui vos pos una entrada sobre la nostàlgia. Perquè penseu en tots els enyors que heu sentit al llarg de la vostra vida: 2. Fes un resum del relat. que enyoraba a una perdra que era com una persona i que un dia la va perdre i la va trobar molt a faltar 3. Pensa en aquella persona que enyores i escriu-li unes paraules . Trob a faltar a una persona molt important por jo, hem passat moment bons i dolents però  sempre hem estat allà per apoyarnos, dúiem tota la vida juntes i fa dos anys ens varem separar per motius familiars, no parlam casi ni ens veim com antes, inclús me deprecia a vegades i ella no sap tot el que he fet per ella, he plorat per ella, he rigut per ella, he sofrit per ella, he fet per ella lo que per ningú he fet perquè vulgui o no L'ESTIM i un sentiment no es pot amagar i se que pasi lo que pasi sempre estaré al seu costat com he fet sempre. La meva pedra  A l'altra banda m'esperaven els fills que encara no tenia i els l

Un poc d'art

Un poc d'art     1. Cerca una imatge de l'obra de Daumier  Vagó de tercera , de l'any1865, i fes les activitats següents:    -Descriu l'escena i els personatges. L'escena està feta sembla ser en un teatre antic la major part dels personatges són homes i dones   -A quina classe social creus que pertanyen? la classe alta    2. Cerca una imatge del quadre de Courbet titulat  Taller de pintura  i respon: -Assenyala els següents personatges al quadre: el pintor, la riquesa, la musa, la misèria, els amics artistes del pintor, el poble. La dona de blanc és la musa La misèria està en la part de l'esquerra El poble està en les dues parts i els amics a la dreta  -Què està pintant l'artista?   L'artista està pintant un paisatge.

Desembre

Desembre                1. Fes una entrada lliure sobre el tema que més et cridi l'atenció o sobre un tema que dominis. el dia dels enamorats es un dia de amor,sense ve ralles, de demostrar el que estimam a aquella persona.. 2. Ja hem entrat al mes de desembre, explica què significa per a tu aquest mes, si t'agrada o no i per què.  Desembre per jo es un mes de fred,diversió,regals,esta amb la gent que t'estima i que estimam. Menja xocolate, turo de Nadal,Viatjar,celebrar que ja ha arribat el mes de Desembre i que començara un any nou, amb noves oportunitats, amb nova gent,amb plors,amb rialles,un nou començament,que tornam mes grans cada vegada pero el mes important es que estas amb els amics i amb la família. 3. Cerca un poema sobre el Nadal que sigui original i acompanya'l d'una imatge adient.