Ir al contenido principal

Prova sobre puntuació i neologismes

Prova sobre puntuació i neologismes

1. Posa les comes on calgui als textos següents.
1. En Jaume es va menjar un croissant, dues ensaïmades i vuit iogurts.
2. És una noia optimista ,coratjosa ,emprenedora…
3. Té una casa força ,gran ,bellament decorada i extraordinàriament confortable.
4. Tot va anar molt ràpid: baixà les escales ,es precipità al carrer, pujà al cotxe,pitjà l’accelerador i es va quedar on era.
5. Tot li era igual: que vingués tothom, algú, ningú…
6. En Bernat té el do de la presència: el trobareu aquí ,allà ,a dalt ,a baix, arreu…
7. Vam acudir a la cita la Clara ,el seu germà i jo.
8. Té una mirada astuta, plena de picardia i amb un punt de dolenteria.
2. Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 
1. Demà comencen les rebaixes .Podem anar-hi amb la teva mare.
2. Els dijous anem a ballar sardanes. Sempre hi anem amb la colla.
3. No vindré a dinar.Al microones trobaràs espaguetis.
4. Us ha telefonat el Miquel. Diu que l’espereu per anar al cinema.
5. Aquest hivern ha nevat molt .Feia anys que no teníem un hivern tan fred.
6. Fa temps que no ens escriu.Sembla que viu a l’estranger.
7. Com que aquest matí plovia no hem pogut anar a la piscina.Ara aniré a la dutxa a refrescar-me perquè fa molta calor.
8. Estic molt preocupada perquè no he pogut sortir de casa. Fa dies vaig caure per l’escala i ara em fa molt de mal la cama.
9. Aquest és el primer any que vinc al casal i m’agrada molt . Sobretot m’ho passo molt bé quan anem a la piscina.
3. Posa els punts i seguit i les comes que falten en aquesta notícia i restableix les majúscules quan calgui. 
El Centre de Normalització Lingüística l'haura va organitzar la festa de final de curs. Adreçada als seus alumnes ,aprenents i voluntaris lingüístics. El 16 de juny a les 19h al Mas Fonollar, la festa va comptar per primera vegada amb una mostra gastronòmica. Més d’una trentena de persones procedents de quatre continents, van fer dolços típics dels seus països d’origen. Les receptes es podran consultar properament a la pàgina web de l'Heura. Més d’un centenar d’assistents, també van participar en la samfaina de paraules, aquesta activitat tenia com a objectiu pensar alguna paraula en català que agradés especialment. Posteriorment s’apuntava aquesta paraula en un mural explicant el motiu pel qual s’havia triat, algunes de les targetes apuntaven a motius comunicatius, d’aprenentatge, anímics o llaminers.
1.Escriu la forma adaptada dels manlleus entre parèntesis en aquestes oracions.
 a) Hem demanat un parell de (sandwichs) per berenar. …SANVITXOS/ ENTREPÀ……
b) Hem de respectar la data de consum preferent dels (yoghourts) IOGURT………….
c) Si no presentes el (ticket), t’assegur que no entraràs……ENTRADA………………….
d) La gent va mirar interessada el (show) de l’artista……ESPECTACLE………………….
e) Diu que pateix (stress)…ESTRES……………………………………………………… 
Resultat d'imatges de sanwich
 2.Escriu, partint dels manlleus de l’anglès corresponents, la forma adaptada per designar els esports següents en català:
·       Baseball: BEISBOL
·       Basketball: BÀSQUET
·       Cricket: CRIQUET
·       Hockey: HOQUEI
·       Rugby: RUGBI
·       Volleyball: VOLEIBOL
Imatge relacionada
 3. Completa les oracions amb les paraules genuïnes del requadre següent:
 a) He obert una carpeta anomenada (downloads). ………descàrrega  ………………..
b) L’ordinador té un (hardware) de primeres marques.........maquinari ……
c) Presenta un nou (look) al darrer disc…………… imatge…………………..
d) Entre els meus (hobbys) es troba el bricolatge………… afició………………….
e) Cal evitar l’ús de (software) pirata………….programari………………
f) Va desfilar la (top ten) més reconeguda de la passarel·la……model …………………..
 imatge      programari       maquinari      descàrrega    model      afició

 4.D’aquests neologismes, quins s’han format pel procediment del manlleu?
 · Oenagé            SI
· Pírcing              SI
· Dessuadora      SI
· Pizza                 SI
. Impressora        NO
· Ciència-ficció     NO
· Caiac                 SI
·Escàner              NO
 5.  Tria el mecanisme que s’ha usat per a la formació de cada un d’aquests neologismes:
 · Trencaclosques (composició/derivació)
· Rentadora (habilitació semàntica/derivació)
· Mòbil (acronímia /escurçament)
· Navegar (derivació/habilitació semàntica)
·Ovni (acronímia/escurçament)
·Llapis USB ( habilitació semàntica/composició)

Comentarios

Entradas populares de este blog

Els enyors

Els enyors 1. Avui vos pos una entrada sobre la nostàlgia. Perquè penseu en tots els enyors que heu sentit al llarg de la vostra vida: 2. Fes un resum del relat. que enyoraba a una perdra que era com una persona i que un dia la va perdre i la va trobar molt a faltar 3. Pensa en aquella persona que enyores i escriu-li unes paraules . Trob a faltar a una persona molt important por jo, hem passat moment bons i dolents però  sempre hem estat allà per apoyarnos, dúiem tota la vida juntes i fa dos anys ens varem separar per motius familiars, no parlam casi ni ens veim com antes, inclús me deprecia a vegades i ella no sap tot el que he fet per ella, he plorat per ella, he rigut per ella, he sofrit per ella, he fet per ella lo que per ningú he fet perquè vulgui o no L'ESTIM i un sentiment no es pot amagar i se que pasi lo que pasi sempre estaré al seu costat com he fet sempre. La meva pedra  A l'altra banda m'esperaven els fills que encara no tenia i els l

Un poc d'art

Un poc d'art     1. Cerca una imatge de l'obra de Daumier  Vagó de tercera , de l'any1865, i fes les activitats següents:    -Descriu l'escena i els personatges. L'escena està feta sembla ser en un teatre antic la major part dels personatges són homes i dones   -A quina classe social creus que pertanyen? la classe alta    2. Cerca una imatge del quadre de Courbet titulat  Taller de pintura  i respon: -Assenyala els següents personatges al quadre: el pintor, la riquesa, la musa, la misèria, els amics artistes del pintor, el poble. La dona de blanc és la musa La misèria està en la part de l'esquerra El poble està en les dues parts i els amics a la dreta  -Què està pintant l'artista?   L'artista està pintant un paisatge.

Desembre

Desembre                1. Fes una entrada lliure sobre el tema que més et cridi l'atenció o sobre un tema que dominis. el dia dels enamorats es un dia de amor,sense ve ralles, de demostrar el que estimam a aquella persona.. 2. Ja hem entrat al mes de desembre, explica què significa per a tu aquest mes, si t'agrada o no i per què.  Desembre per jo es un mes de fred,diversió,regals,esta amb la gent que t'estima i que estimam. Menja xocolate, turo de Nadal,Viatjar,celebrar que ja ha arribat el mes de Desembre i que començara un any nou, amb noves oportunitats, amb nova gent,amb plors,amb rialles,un nou començament,que tornam mes grans cada vegada pero el mes important es que estas amb els amics i amb la família. 3. Cerca un poema sobre el Nadal que sigui original i acompanya'l d'una imatge adient.