Ir al contenido principal

L'accentuació

L'accentuació


Resultado de imagen de accentuació exercicis



activitat núm 44

Posa accent gràfic als mots que n'hagin de dur...













caminarancaminaran ningu ningú passadispassadís
pinguipingüí urba urbà ratoliratolí
monotonmonòton esglaisesglais algunalgun
princeppríncep nuvolsnúvols correspon correspon
platanplàtan germagermà italiaitalià
permispermís paispaís plasticplàstic
renourenou padripadrí submarisubmarí
veiveí acabaranacabaran remeiremei
sindriasíndria tornavistornavís semaforsemàfor


















activitat núm 45

Completa cada parella i accentua'n les paraules que calgui:
Exemple: cabassos -> cabàs
caminscamí llatinsllatí oceansoceà
cabassoscabàs meravellososmeravellós dòlmensdolmen
bagassosbagàs melonsmeló carbonscarbó
camionscamió esglaonsesglaó embarassosembaràs
ciclàmensciclamen capatassoscapatàs jardinsjardí



















 





activitat núm 46

Completa les sèries següents:
Exemple: important -> importància  
importantimportància tolerant tolerància
elegantelegància dependentdependència
presentpresència vigilantvigilància
arrogantarrogància innocentinnocència
discrepantdiscrepància convenientconveniència
potentpotència abundantabundància
constantconstància prudentprudència

activitat núm 47

Accentua aquests noms propis: 
Juliajúlia Aliciaalícia Eulaliaeulàlia
Sueciasuècia Candidacàndida Antonia antònia
Eugeniaeugènia Austriaàustria Cristofolcristòfol
Poloniapolònia Silviasílvia Emiliaemília
Belgicabèlgica Italiaitàlia Adria adrià
Ceciliacecília Arbuciesarbúcies Bulgaria bulgària
Jeronimjerònim Simeosimeó Nuria núria

activitat núm 48

Escriu el gentilici corresponent a cada lloc:
Exemple: Xina -> xinès 

Xinaxinès Aragóaragonès Argentinaargentí
Manresamanresà Bergaberguedà Pakistanpakistanès
Itàliaitalià Tortosatortosí Irlandairlandès
Françafrancès Portugalportuguès Mallorcamallorquí

activitat núm 49

Accentua els mots que calgui d'aquest text extret del llibre Pirates per força:
Així que vam entrar, la Lucy i en Frederic ens van rebre amb un gran somriure.
-(Patiem) patíem de (debo) debò per vosaltres - va dir en Frederic.
-(Que)  què ha passat amb el gos del (guardia) guardià ? - va voler saber la Lucy.
Si a en Tony no se li (hagues) hagués acudit de fer servir el perfum, aquesta festa (hauria) hauria acabat molt malament.
En Tony somreia (orgullos) orgullós .
-Ben mirat, em sembla que ha estat una bona idea que no (vingues) vingués amb vosaltres, oi que sí?
L'Albert va fer que (si) amb el cap, (pero) però no va dir res.
-Au, vinga, amics - va dir en Frederic. La nit és jove i tot just ha començat la festa.
(Allo) allò no era (nomes) només la festa de comiat de la Lucy i en Federic;
també (celebravem) celebràvem que (haviem)  havíem vençut les rates.

activitat núm 67

Accentua els mots que calgui d'aquest text: 
Les llums d'Erfoud s'havien perdut en la (distancia) distància .  Negra nit, ajudats per unes llanternes que ens (passat simple: proporciona) proporcionà l'Andreu petit,  (avançavem) avançàvem per l'hamada,  el desert (pedregos) pedregós , procurant no fer un mal pas.   Mirar amunt i marejar-se de la (impressio) impressió no esdevenia  gens (dificil) difícil .  (Alla) allà , la volta del cel,  (gairebe) gairebé perfecta, ens convertia en insectes insignificants, indignes de contemplar la bellesa espaterrant dels milions d'estels que ens envoltaven.  El vent ens removia els cabells i ens dificultava mantenir el planisferi celeste en la (posicio) posició correcta. La classe (passat simple: comença) començà amb  (l'observacio) l'observació , guiada  pel jove (cientific) científic de la colla,  de l'Estrella Polar, (l'Ossa)  l'óssa Major, la Menor,  la (constel·lacio) constel·lació de Cassiopea,  (Escorpi) escorpí ...  Amb el telescopi vam veure el planeta (Jupiter) júpiter i els seus  (satel·liits) satèl·lits . (Fabulos) fabulós !

activitat núm 168

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.
Recordeu de rentar-vos les dents després de cada àpat. La mel s'enganxa a les dents i provoca càries. Per evitar les flatulències s'han de mastegar bé els aliments i prendre una infusió de camamilla amb anís estrellat després dels àpats. També cal menjar amb moderació aliments com la col, la coliflor, els pèsols, els cigrons i les carxofes. I, si en mengem, prenem un iogurt natural per postres.

activitat núm 169

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.
Preàmbul
El poble de Catalunya, al llarg de la seva història, ha manifestat democràticament la voluntat d'autogovernar-se, amb l'objectiu de millorar el progrés, el benestar i la igualtat d'oportunitats de tota la ciutadania, i per refoar la cultura pròpia i la seva identitat col·lectiva.
L'autogovern de Catalunya es fonamenta també en els drets històrics del poble català, en les seves institucions seculars i en la tradició jurídica catalana. El parlamentarisme català té els seus fonaments en l'edat mitjana, amb les assemblees de Pau i Treva i de la Cort Comtal.
Al segle XIV es creà la Diputació del General o Generalitat, que va anar adquirint més autonomia fins a actuar, durant els segles XVI i XVII, com a govern del Principat de Catalunya. La caiguda de Barcelona el 1714, arran de la guerra de Successió, comportà que Felip V abolís amb el Decret de Nova Planta el dret públic català i les institucions d'autogovern.
Aquest itinerari històric ha estat compartit amb uns altres territoris, fet que ha configurat un espai comú lingüístic, cultural, social i econòmic, amb vocació de refoar-lo i promoure'l des del reconeixement mutu

activitat núm 170

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.

Declaració de sobirania i el dret de decidir del poble de Catalunya

D'acord amb la voluntat majoritària expressada democràticament pel poble de Catalunya, el Parlament de Catalunya acorda iniciar el procés per fer efectiu l'exercici del dret de decidir per tal que els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya puguin decidir el seu futur polític col·lectiu, d'acord amb els principis següents:
-Sobirania: el poble de Catalunya té, per raons de legitimitat democràtica, caràcter de subjecte polític i jurídic sobirà.
-Legitimitat democràtica: el procés de l'exercici del dret de decidir serà escrupolosament democràtic, garantint especialment la pluralitat d'opcions i el respecte per totes, a través de la deliberació i el diàleg en el si de la societat catalana, amb l'objectiu que el pronunciament que en resulti sigui l'expressió majoritària de la voluntat popular, que serà el garant fonamental del dret de decidir.
-Transparència: es facilitaran totes les eines necessàries perquè el conjunt de la població i la societat civil catalana tinguin tota la informació i el coneixement precís per a l'exercici del dret de decidir i se'n promogui la participació en el procés.
-Diàleg: es dialogarà i es negociarà amb l'estat espanyol, les institucions europees i el conjunt de la comunitat internacional.
-Cohesió social: es garantirà la cohesió social i territorial del país i la voluntat expressada moltes vegades per la societat catalana de mantenir Catalunya com un sol poble.

activitat núm 171

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i poseu els accents i les dièresis que hi falten.
 
Declaració de sobirania i el dret de decidir del poble de Catalunya (continuació)

-Europeisme. Es defensaran i promouran els principis fundacionals de la Unió Europea, particularment els drets fonamentals dels ciutadans, la democràcia, el compromís amb l'estat del benestar, la solidaritat entre els pobles d'Europa i l'aposta pel progrés econòmic, social i cultural.
-Legalitat. S'utilitzaran tots els marcs legals existents per fer efectiu l'enfortiment democràtic i l'exercici del dret de decidir.
-Paper principal del parlament. El parlament, com a institució que representa el poble de Catalunya, té un paper principal en aquest procés i, per tant, s'hauran d'acordar i concretar els mecanismes i les dinàmiques de treball que garanteixin aquest principi.
-Participació. El Parlament de Catalunya i el Govern de la Generalitat han de fer partícips actius en tot aquest procés el món local, i el màxim nombre de forces polítiques, agents econòmics i socials, i entitats culturals i cíviques del nostre país, i concretar els mecanismes que garanteixin aquest principi.
El Parlament de Catalunya encoratja el conjunt de ciutadans i ciutadanes a ser actius i protagonistes d'aquest procés democràtic de l'exercici del dret de decidir del poble

activitat núm 172

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.
Què és la ciàtica?
La ciàtica no és una malaltia pròpiament dita, sinó un conjunt de símptomes. Aquest punt és important perquè el tractament escollit per tractar aquesta molèstia dependrà de la causa subjacent.
La ciàtica ocorre quan hi ha pressió o dany en el nervi ciàtic. Aquest nervi comea a la columna i baixa per la part posterior de cada cama. Controla els músculs de la part posterior del genoll i regió inferior de la cama i igualment proporciona sensibilitat a la part posterior de la cuixa, part de la regió inferior de la cama i de la planta del peu.

activitat núm 173

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i poseu els accents i les dièresis que hi falten.
 
Què és la hipertensió arterial?
Estar nerviós o tens no és sinònim de tenir la tensió alta. La hipertensió arterial és l'augment de la pressió arterial de forma crònica. El problema és que la hipertensió arterial no presenta símptomes durant molt de temps, i el fet que les artèries pateixin la hipertensió durant un llarg període té com a conseqüència que s'endureixin, es facin més gruixudes i que el pas de la sang sigui més dificultós. Quan això passa, pot desencadenar en complicacions més greus com un infart de miocardi, una hemorràgia o trombosi cerebral, les quals es poden evitar si controlem els nivells de la tensió arterial.

activitat núm 174

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.
 
Emili Teixidor (Roda de Ter, 1933) té una sòlida formació acadèmica, ja que a més de la carrera de mestre va estudiar dret, filosofia i lletres i periodisme; per això ha treballat en camps diversos de la cultura i l'educació. Actualment manté una col·laboració setmanal en un programa de ràdio, de divulgació de llibres, i també escriu en diversos diaris. Emili Teixidor és un autor molt valorat en l'àmbit de la literatura infantil i juvenil, tot i que també ha escrit novel·les adreçades al públic adult que han obtingut el reconeixement dels lectors i de la crítica. Ha rebut premis importants, com ara el Sant Jordi de novel·la (1999 - El llibre de les mosques); l'any 2003 va publicar l'obra Pa negre, que va rebre el Premi Nacional de Literatura 2004 de la Generalitat de Catalunya, el Lletra d'Or 2004, el Joan Crexells 2004 i el Maria Àngels Anglada 2004. Algunes de les seves obres han estat traduïdes al castellà, al francès, a l'italià i al portuguès.

activitat núm 175

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i posa els accents i les dièresis que hi falten.
 
Fragment del diàleg entre el Petit Príncep i la Guineu

-Vine a jugar amb mi -digué el petit príncep-: estic molt trist...
-No puc -digué la guineu-, no hi puc jugar, amb tu. No estic domesticada.
-Ah! perdona -va fer el petit príncep. Però, després d'una reflexió, afegí:
-Què vol dir «domesticar»?
[...]
-Això és una cosa molt oblidada -digué la guineu-. Vol dir «crear lligams».
-Crear lligams?
-Sí -digué la guineu-. Per ara tu només ets per a mi un noi semblant a d'altres cent mil nois. I jo no tinc necessitat de tu. I tu tampoc no tens necessitat de mi. Jo no sóc per a tu sinó una guineu semblant a cent mil d'altres. Però, si em domestiques, tindrem necessitat l'un de l'altre. Tu seràs per a mi únic al món. Jo seré per a tu única al món.
-Comeo d'entendre -digué el petit príncep-.

activitat núm 176

Fes clic sobre les vocals que vols accentuar (tantes vegades com calgui) i poseu els accents i les dièresis que hi falten.
 
- Hi ha bacteris de múltiples formes. Molts són esfèrics, en forma de bastonet o helicoïdals: aquestes morfologies reben els noms específics de cocs i espirils.
- Una de les postres més típiques i més ràpides de fer és el cóc ràpid, una coca típica de les Terres de l'Ebre.
- El carbó de coc, o simplement coc és un combustible obtingut de la destil·lació seca de carbons bituminosos de baix contingut de cendres.
- Un barril és una bóta de reduïdes dimensions en general amb una capacitat entre set i cent cinquanta litres.

Comentarios

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Els enyors

Els enyors 1. Avui vos pos una entrada sobre la nostàlgia. Perquè penseu en tots els enyors que heu sentit al llarg de la vostra vida: 2. Fes un resum del relat. que enyoraba a una perdra que era com una persona i que un dia la va perdre i la va trobar molt a faltar 3. Pensa en aquella persona que enyores i escriu-li unes paraules . Trob a faltar a una persona molt important por jo, hem passat moment bons i dolents però  sempre hem estat allà per apoyarnos, dúiem tota la vida juntes i fa dos anys ens varem separar per motius familiars, no parlam casi ni ens veim com antes, inclús me deprecia a vegades i ella no sap tot el que he fet per ella, he plorat per ella, he rigut per ella, he sofrit per ella, he fet per ella lo que per ningú he fet perquè vulgui o no L'ESTIM i un sentiment no es pot amagar i se que pasi lo que pasi sempre estaré al seu costat com he fet sempre. La meva pedra  A l'altra banda m'esperaven els fills que encara no tenia i els l

Un poc d'art

Un poc d'art     1. Cerca una imatge de l'obra de Daumier  Vagó de tercera , de l'any1865, i fes les activitats següents:    -Descriu l'escena i els personatges. L'escena està feta sembla ser en un teatre antic la major part dels personatges són homes i dones   -A quina classe social creus que pertanyen? la classe alta    2. Cerca una imatge del quadre de Courbet titulat  Taller de pintura  i respon: -Assenyala els següents personatges al quadre: el pintor, la riquesa, la musa, la misèria, els amics artistes del pintor, el poble. La dona de blanc és la musa La misèria està en la part de l'esquerra El poble està en les dues parts i els amics a la dreta  -Què està pintant l'artista?   L'artista està pintant un paisatge.

Desembre

Desembre                1. Fes una entrada lliure sobre el tema que més et cridi l'atenció o sobre un tema que dominis. el dia dels enamorats es un dia de amor,sense ve ralles, de demostrar el que estimam a aquella persona.. 2. Ja hem entrat al mes de desembre, explica què significa per a tu aquest mes, si t'agrada o no i per què.  Desembre per jo es un mes de fred,diversió,regals,esta amb la gent que t'estima i que estimam. Menja xocolate, turo de Nadal,Viatjar,celebrar que ja ha arribat el mes de Desembre i que començara un any nou, amb noves oportunitats, amb nova gent,amb plors,amb rialles,un nou començament,que tornam mes grans cada vegada pero el mes important es que estas amb els amics i amb la família. 3. Cerca un poema sobre el Nadal que sigui original i acompanya'l d'una imatge adient.