Ir al contenido principal

L'accentuació

L'accentuació

Resultado de imagen de accentuacio

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació: 

jardí, cançó, camió, allí, aquí, arros, però, cantes, això, gairebé, pogués, pagès, desprès, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, aten, irlandès, rodo, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algo, congres, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espòs, maquina, suplica.

Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:

pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenomens, cérvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estomac, còrrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, éreu, il·lògic, plàstic, dèbil, témer, fotògraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.

Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació: 

església, ciència, historia, víctima, gloria, victòria, intendència, estàtua, formula, família, infància, pólvora, quilòmetre, industria, colònia, solitària, anima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influencia, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assistència, maquina, suplica.

 Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.

ÉS/ES: .....ES..... diu que demà vindran. No ....ÉS...... el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva .......BÓTA..., omple-me-la de vi. La sola de la .BOTA......... se m’ha foradat. MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl .....MÉS..... El ......MES.... entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien .....MÒLT..... la meitat del gra. Van cridar ....MOLT...... ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus ...NETS....... Fes el favor de deixar els vasos més ....NÉTS......
SÒL/SOL El preu del ..SÒL........ preocupa la gent. Em vaig trobar molt ...SOL.......
TE/TÉ A quina hora preneu el .....TÉ.....? .......TE.., i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No .....US..... entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin .....ÚS..... vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja ...VENEN....... , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho ......VÉNEN.... tot. BÉNS/BENS No tots els .....BENS..... del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt ...BÉNS....... immobles.
DEUS/DÉUS Els ....DEUS...... mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos .....DÉUS..... DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les ....DONES...... M’han dit que les ......DÒNES.... són al cinema. SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir ......SON.... Si .....SÓN..... les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a ....JOC...... Sense vosaltres no podem començar el .....JÓC..... MÈUS/MEUS Se sentien uns .....MÈUS..... esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els .....MEUS..... apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el ....MÓN...... No heu pas vist ......MON.... germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’...ÓSSOS....... Han canviat la gàbia dels ....OSSOS...... del parc. SÈU/SEU Van untar les rodes del ....SEU...... cotxe amb .....SÈU.....

Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent. 

1. Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafe, perque sé que el té no t’agrada. 3. Avui no fa gens de sol. 4. Ús van deixar la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat venen mores. 6. L’avi dona un pastis al nét. 7. Venen cada dia a les quatre. 8. En aquest món tot són problemes. 9. No sé quí soc ni que vull. 10. L’ós te el pèl llarg. 11. És un joc molt divertit. 12. Què feu ara? 13. Com més estudia més sap.

Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.

1. La dona d’en Jaume dona fruits als nets. 2. El director és fora. 3. Vosaltres feu més feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no és veritat. 5. Món pare va fer la volta al mon. 6. Que fas aquí tan sol. 7. Tu sempre vens sòl i vens tot el gènere. 8. Ells són els únics que no tenen son. 9. És un pel difícil. 10. Té molta vergonya.

Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.

1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. No sé que es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona persona, perquè és molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 6. Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 7. La Maria ja és gran: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. Es molt recargolat. 9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 10. Comprar aquesta casa és una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.

Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.

1. Quan el capità dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una fúria i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va esser el rei  mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglèsia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exèrcit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japo a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, després de llargs anys i en circumstàncies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.

 Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent. 

1. La crisi econòmica afecta el càmping. 2. Prego popular contra l’austeritat, imaginació 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d'urgències d’oftalmologia 4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 5. Nova polèmica en la sanitat britànica. 6. Gran violència en un temporal a Astúries. 7. Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solució. 9. El servei d'informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un període d'inscripció.

Exercici 10. Posa els accents que falten.

Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprès i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Els enyors

Els enyors 1. Avui vos pos una entrada sobre la nostàlgia. Perquè penseu en tots els enyors que heu sentit al llarg de la vostra vida: 2. Fes un resum del relat. que enyoraba a una perdra que era com una persona i que un dia la va perdre i la va trobar molt a faltar 3. Pensa en aquella persona que enyores i escriu-li unes paraules . Trob a faltar a una persona molt important por jo, hem passat moment bons i dolents però  sempre hem estat allà per apoyarnos, dúiem tota la vida juntes i fa dos anys ens varem separar per motius familiars, no parlam casi ni ens veim com antes, inclús me deprecia a vegades i ella no sap tot el que he fet per ella, he plorat per ella, he rigut per ella, he sofrit per ella, he fet per ella lo que per ningú he fet perquè vulgui o no L'ESTIM i un sentiment no es pot amagar i se que pasi lo que pasi sempre estaré al seu costat com he fet sempre. La meva pedra  A l'altra banda m'esperaven els fills que encara no tenia i els l

Un poc d'art

Un poc d'art     1. Cerca una imatge de l'obra de Daumier  Vagó de tercera , de l'any1865, i fes les activitats següents:    -Descriu l'escena i els personatges. L'escena està feta sembla ser en un teatre antic la major part dels personatges són homes i dones   -A quina classe social creus que pertanyen? la classe alta    2. Cerca una imatge del quadre de Courbet titulat  Taller de pintura  i respon: -Assenyala els següents personatges al quadre: el pintor, la riquesa, la musa, la misèria, els amics artistes del pintor, el poble. La dona de blanc és la musa La misèria està en la part de l'esquerra El poble està en les dues parts i els amics a la dreta  -Què està pintant l'artista?   L'artista està pintant un paisatge.

Desembre

Desembre                1. Fes una entrada lliure sobre el tema que més et cridi l'atenció o sobre un tema que dominis. el dia dels enamorats es un dia de amor,sense ve ralles, de demostrar el que estimam a aquella persona.. 2. Ja hem entrat al mes de desembre, explica què significa per a tu aquest mes, si t'agrada o no i per què.  Desembre per jo es un mes de fred,diversió,regals,esta amb la gent que t'estima i que estimam. Menja xocolate, turo de Nadal,Viatjar,celebrar que ja ha arribat el mes de Desembre i que començara un any nou, amb noves oportunitats, amb nova gent,amb plors,amb rialles,un nou començament,que tornam mes grans cada vegada pero el mes important es que estas amb els amics i amb la família. 3. Cerca un poema sobre el Nadal que sigui original i acompanya'l d'una imatge adient.